سراج: خوشحالیم که سد مقاومت در برابر موسیقی در مشهد شکست
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۸۲۰۸۴
حسامالدین سراج امروز در نشست خبری کنسرت خود در مشهد مقدس اظهار کرد: خوشحالیم که سد مقاومت در برابر موسیقی در مشهد شکست.
به گزارش ایسنا، این خواننده موسیقی سنتی که امروز در نشست خبری کنسرت خود در مشهد در محل پردیس هویزه مشهد سخن میگفت، در ادامه اظهار کرد: خدا را شکر که این سد شکسته شد و امیدواریم که این روند به شکل صحیحی در آینده ادامه پیدا کند و معنویت موسیقی فراموش نشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: خطه خراسان خطه ادب و هنر است و سرزمین شجریان و مشکاتیان و سرور احمدی و دیگر بزرگانی است که به شعر و ادب این سرزمین خدمتهای فراوان و متعددی کردهاند.
این خواننده موسیقی سنتی تصریح کرد: خراسان و مشهد سرزمین ویژهای است که امیدواریم این روند به نحو صحیحی در آینده نیز در آن ادامه پیدا کند.
سراج خاطرنشان کرد: من وقتی در مشهد به روی صحنه رفتم این اتفاق با ناباوری روی داد و هنگامی که سرپرست گروه بامداد با من تماس گرفتند متوجه شدم که ظاهرا هماهنگیهای لازم را انجام دادهاند و شرایط برای برگزاری کنسرت را فراهم کردهاند.
وی عنوان کرد: شب اول اجرای این کنسرت با کمی تردید برگزار شد ولی در ادامه خوشبختانه متوجه شدیم که مشکلی وجود ندارد و شرایط برای ادامه روند برگزاری کنسرت فراهم است.
این خواننده موسیقی سنتی اضافه کرد: موسیقی و مذهب با یکدیگر تضادی ندارند و در طول یکدیگر هستند ولی دعوایی مجازی بین مقوله مذهب و موسیقی همواره وجود و ادامه داشته و خواهد داشت چون برخی علما معتقدند موسیقی حرام است یا مشکل دارد.
سراج با بیان اینکه در رسانه بزرگ کشور ما یعنی صداوسیما ما شاهد پخش موسیقیهای مختلفی هستیم، گفت: این انواع موسیقی بعضا موسیقی فاخر هستند و بعضی هم انواع خاصی از موسیقی هستند که تلقی از موسیقی را مخدوش کرده است.
وی اظهار کرد: موسیقی ایرانی ریشه در اخلاق و عرفان دارد و بنابراین نیازی به سفارش اثر در این زمینه نیست و بنابراین اگر ما صرفا اجازه بدهیم که هنرمندان روی صحنه بیایند و اجرا کنند کار اخلاقی و عرفانی انجام میشود.
این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: همدم جوانی خود ما موسیقی فاخر ایرانی بود و به همین دلیل ما با اندیشههای بزرگان اخلاق و عرفان ایران آشنا میشدیم که این مساله ما را از بسیاری از آسیبها دور میکرد اما امروز جوانان از این امکان دور شدهاند.
سراج تصریح کرد: ما برای آینده هم درخواست آزادی بیشتر داریم تا هنرمندان بتوانند ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند و بهتر و بیشتر به مردم خود خدمت کنند.
وی خاطرنشان کرد: هرچه که منع شود به نحو دیگری رشد میکند و به همین دلیل وقتی در مشهد منع موسیقی وجود دارد موسیقی زیرزمینی در این شهر رشد میکند اتفاقی که امروز روی داده و ما شاهد آن هستیم.
این خواننده موسیقی سنتی افزود: وقتی ما از هنرمند صحبت میکنیم تعاریف مشخصی دارد و افراد نمیتوانند طی دو هفته خواننده شوند و طی مدت کوتاهی تعداد زیادی کنسرت برگزار کند.
سراج عنوان کرد: نگران این هستیم که در آینده در مشهد جو مافیای موسیقی ایجاد شود و این اتفاقی است که باید مراقب آن بود تا ماهیت اصیل و پاک موسیقی در این شهر حفظ شود.
سالار مرتضوی که ظهر امروز در محل پردیس سینمایی هویزه سخن میگفت در ادامه اظهار کرد: ما برای برگزاری این مراسم روندهایی را طی کردیم که بیشتر از فرآیندهای قانونی بودند و به همین جهت با ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و دادستان مشهد هماهنگیهایی را انجام دادیم و سپس وارد فرآیند قانونی شدیم تا مشکلی برای برگزاری این رویداد رخ ندهد.
وی تصریح کرد: دغدغه نبود عینی جبهه موسیقی فاخر مشهد چند سالی است که در مشهد ایجاد شده است زیرا به خاطر محروم بودن از این نوع موسیقی شاهد آن هستیم که مشهد تبدیل به مرکز موسیقی زیرزمینی ایران شده است.
مرتضوی خاطرنشان کرد: شهر مشهد نیاز به موسیقی فاخر و اصیل ایرانی دارد زیرا این موسیقیها افراد را به آرامش و تأمل دعوت میکند؛ روحیهای که جامعه ما به آن نیاز دارد.
سرپرست گروه بامداد عنوان کرد: برخی اتفاقات در برخی کنسرتهای پاپ در شهرستانهای اطراف باعث شده است تا مشکلاتی برای روند موسیقی در استان ایجاد شود.
وی اضافه کرد: این برنامهها سبب شد تا روند موسیقی با مشکل روبرو شود و اینگونه مطرح شود که همه انواع موسیقی اینگونه مسائلی را با خود به همراه میآورند.
سرپرست گروه بامداد با بیان اینکه ما در صداوسیما و برخی کنسرتها در حال فاصله گرفتن از موسیقی اصیل هستیم، گفت: هدف ما از برگزاری این کنسرت نیز اعتمادسازی است به نحوی که در این شهر شاهد بهترینهای حوزه موسیقی و هنر باشیم.
مرتضوی تصریح کرد: هر کار فرهنگی در این شهر باید هویت شهر مشهد یعنی امام رضا(ع) را در کنار خود حفظ کند و از جمله برنامههای موسیقی نیز باید این ویژگی را داشته باشند.
در ادامه این نشست سرهنگ باروح تهیهکننده این کنسرت در سخنانی اظهار کرد: مقاماتی امروز در حال خدمت هستند که درک خوبی از موسیقی دارند.
وی ادامه داد: برخی هدف از اجرای موسیقی را صرفا استفاده مالی میدانند و افرادی را از خارج از مشهد بدون توجه به الزامات این شهر به اینجا میآورند اما ما در این مدت با استفاده از ظرفیت خود مشهد این رویداد را برگزار کردیم و شاهد آن هستیم که گروه بامداد از خود مشهد این کنسرت را به کمک استاد سراج برگزار کردند.
باروح تصریح کرد: تا جایی که من اعتقاد دارم به هیچ عنوان حکومت و مقامات مخالف اینگونه رویدادها نیستند و برعکس موافق هم هستند اما مدیران بایستی در اجرای این رویدادها جدی باشند و کاری کنند که دغدغههای مسئولان خدایی ناکرده بیشتر نشود.
تهیهکننده کنسرت حسام الدین سراج و گروه بامداد خاطرنشان کرد: اینکه برنامه اجرای موسیقی را در برج تجاری انجام دهیم یا بیشتر از حد بلیت فروشی کنیم موجب ایجاد مشکل برای موسیقی میشود در حالی که در اجرای ما هیچ مشکلی روی نداد و ما مردم را توجیه میکردیم و مراقبت هم میکردیم تا مشکلی رخ ندهد و خوشبختانه همه چیز به خوبی پیش رفت و ما در برابر مجوزی که گرفتیم کاملا متعهدانه رفتار کردیم.
وی افزود: مردمی که موسیقی را میخواهند باید کمک کنند و تصور خود از موسیقی را از هیاهو و... دور کنند و ما باید بپذیریم که در مشهد باید برخی اصول و مقررات را رعایت کنیم تا مشکلی پیش نیاید.
منبع: فرارو
کلیدواژه: حسام الدین سراج کنسرت مشهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/