مخالفتی با موسیقی نداشتیم / با هر نوع ابتذال در مشهد مخالفیم
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۳۰۸۸
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در مسئله هویت مشهد و کنسرت، متأسفانه این مسئله اختلاط مغرضانه انجام گرفت، در این جا هیچگونه مخالفتی با موسیقی نداشتیم. ما در این شهر با ابتذال در هر نوع مخالفیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله سید احمد علمالهدی ظهر امروز در نشست با فعالین دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده مهندسی برگزار شد، مسئله نماز جمعه، خصوصیت نمازجمعه، هویت شهر مشهد و مسئله ابتذال در مشهد را جزو نکات مهم دانست.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص عدم جذابیت نماز جمعه برای نسل جوان گفت: اینکه فرمودید نمازجمعه برای نسل جوان جذاب نیست، خود شما برادر جوان که شرکت کردید، ملازم شرکت در نمازجمعه هستید، شما هم جوان هستید، اگر برای نسل جوان جذاب نبود، خود شما هم شرکت نمیکردید.
آیت الله سید احمد علمالهدی ادامه داد: اگر بخواهیم ارزیابی کنیم جوانان حاضر در نمازجمعه، عددشان کم نیست از نیروهای متدین و مقید به حضور در نمازجمعه هستند و نماز جمعه پاتوق اجتماعی بسیاری از جوانان است.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه نمازجمعه مشهد امروز بزرگترین نمازجمعه کشور است، گفت: میانگین جمعیت، ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر است، نماز جمعه تهران با جمعیت ۱۲ میلیون نفری به لحاظ جمعیت به نصف مشهد هم نمیرسد.
وی تاکید کرد: نمازجمعه، نماز عبادی سیاسی است، در خطبه نمازجمعه هم جنبه بنده سازی باید برای خدا باشد و هم جنبه بصیرت افزایی و روشنگری جامعه نسبت به مسائل ریز و درشت اجتماعی سیاسی جامعه باشد.
آیت الله علمالهدی افزود: اینکه برخی عزیزان معتقدند یک طیف خاص در نماز جمعه صحبت میکنند، به بنده ربطی ندارد، مدیریتش با خود شما دانشجویان است که تشکلهای ارزشی بیشتر در برنامه ریزیها دخالت دارند و این به خاطر تناسب با نمازجمعه است، برنامه در جمع دانشجو تصمیمگیری و برنامه ریزی میشود که امیدواریم عزیزانی که برنامهریزی میکنند این جامعیت را در برگزاری نمازجمعه در نظر بگیرند.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مسئله هویت مشهد و مسئله کنسرت، متأسفانه این مسئله اختلاط مغرضانه انجام گرفت، در این جا هیچگونه مخالفتی با موسیقی نداشتیم که بگوییم موسیقیهای زیرزمینی چنین و چنان انجام میشود، کنسرت موسیقی نیست و موسیقی هم منحصر به کنسرت نیست.
وی با بیان اینکه در تمام کشور کنسرت انجام میگیرد، گفت: یک کنسرت در کشور نشان دهید که بگویید کنسرتی در کشور برگزار شد و مبتذل نبود، در مراسم هفته گذشته موسیقی پخش شده و من هم در جلسه نشستم، آیا منظور از موسیقی حتمأ هنر مبتذل است؟ نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای کنسرت به شکل مبتذل انجام میشود، بیان کرد: ما در این شهر با ابتذال در هر نوع مخالفیم.
آیت الله علم الهدی یادآور شد: چون مسئله کنسرت، مبتذلی است که در آن وضع درآمد و سودجویی عدهای مطرح است که جزو اصحاب موسیقی هستند، قصه را به موسیقی گره زدند، شما در این شهر چند آموزشگاه موسیقی دارید که با تابلوهای بلند مسائل موسیقی را آموزش میدهند و ارشاد هم دارد مجوز میدهد. منبع: فارس
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: دانشگاه فردوسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۳۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/